Ruch Czystości Społecznej [Social purity movement]

Ruch Czystości Społecznej [Social purity movement]

Ruch na rzecz czystości społecznej był ruchem społecznym z końca XIX wieku, który dążył do zniesienia prostytucji i innych czynności seksualnych uznawanych za niemoralne zgodnie z moralnością chrześcijańską. Ruch ten był aktywny w krajach anglojęzycznych od późnych lat sześćdziesiątych XIX wieku do około 1910 roku, wywierając istotny wpływ na współczesne ruchy feministyczne, eugeniczne i kontroli urodzeń.

Korzenie ruchu czystości społecznej leżały we wczesnych XIX-wiecznych ruchach reform moralnych, takich jak radykalny utopizm, abolicjonizm i ruch wstrzemięźliwości. Pod koniec XIX wieku “społeczny” był eufemizmem dla “seksualnego”; ruch ten po raz pierwszy powstał w opozycji do legalizacji i regulacji prostytucji i szybko rozprzestrzenił się na inne kwestie związane z seksem, takie jak podniesienie wieku przyzwolenia, segregacja seksualna w więzieniach, sprzeciw wobec antykoncepcji, zapobieganie białemu niewolnictwu i cenzurowanie pornografii.

 

Wpływy

 

Gwałtowne zmiany w amerykańskim społeczeństwie były widoczne w ruchach na rzecz wstrzemięźliwości, praw kobiet, ewangelicznego odrodzenia i praw pracowniczych. Z kilku dyskusyjnych ruchów narodził się “Ruch Czystości Społecznej”, który pozostawił trwałe dziedzictwo w zakresie etyki seksualnej i autonomii cielesnej kobiet w Stanach Zjednoczonych. Chociaż ruch ten koncentrował się głównie na konkretnym zadaniu wyeliminowania prostytucji, jego zwolennicy mieli różne programy, a wyniki tego ruchu były wypaczone w stosunku do pierwotnego zadania. Ewangelizacja i ogólna panika moralna związana z chorobami wenerycznymi sprawiły, że ruch ten zyskał szerokie poparcie amerykańskiej opinii publicznej, w tym poparcie niektórych feministek i konserwatystów. Przed powstaniem ruchu na rzecz czystości społecznej, rozpowszechnienie prostytucji rosło, a rozmowy toczyły się wokół legalizacji prostytucji i regulacji prawnych z nią związanych. Skupiając się na białych kobietach, a dokładniej na nowo wyemigrowanych białych kobietach z Europy Wschodniej, kluczowe było zmniejszenie popularności prostytucji, aby zachować czystość białych kobiet (stąd czystość społeczna). Prostytucja nigdy nie została zalegalizowana, ale ruch na rzecz czystości społecznej już się rozpoczął i wkraczał na inne drogi, aby stłumić prostytucję i inne produkty pożądania.

Czystość społeczna jako ruch zapuściła korzenie w połowie XIX wieku w Anglii, a wybitną przewodniczką była ewangelicka Jane Ellice Hopkins. Wczesne dzieciństwo i wczesną dorosłość spędziła na wschodnim wybrzeżu Ameryki, jednak jej transformacyjna praca społeczna rozpoczęła się w Wielkiej Brytanii. Hopkins była odpowiedzialna za wiele zorganizowanych grup wsparcia dla ruchu i odniosła sukces w apelowaniu do zaangażowania mężczyzn w sposób, w jaki inni puryści społeczni tego nie robili. Jej głębokie oddanie kościołowi nie tylko zapewniło jej pomocne kontakty w szerzeniu tego ruchu w Europie, ale także dało jej charakterystyczny zapał i pasję do tej pracy. Była w stanie wprowadzać zmiany w bardzo praktyczny sposób, na przykład podnosząc wiek przyzwolenia dla kobiet do 16 lat, a także w indywidualny sposób moralny, na przykład prosząc “dobrych” chrześcijańskich mężczyzn, aby zobowiązali się do szanowania kobiet i demontażu hipokryzji w standardach seksualnych. Jej praca ustanowiła precedens dla tego, co należało zrobić w Stanach Zjednoczonych. W tym ruchu istniała szara strefa, w której feministki, eugenicy i puryści społeczni mogli się zgodzić. Feministki były zaniepokojone wykorzystywaniem seksualnym kobiet jako aktem przemocy wobec nich, a eugenicy byli zaniepokojeni zachowaniem “najlepiej przystosowanych” obywateli, potrzebując czystości białych kobiet, aby osiągnąć te aspiracje. W tym sensie istniało pewne skrzyżowanie celów z purystami społecznymi i nieuchronnie wpływały one na siebie nawzajem. Religia, feminizm i eugenicy znaleźli wspólną płaszczyznę w kontroli i/lub ochronie kobiecych ciał jako czegoś świętego i niezbędnego, ale tylko ciała białych kobiet były objęte tą ochroną.

 

Ustawa Manna (ustawa o handlu białymi niewolnikami)

 

Ruch na rzecz Czystości Społecznej powstał na mocy ustawy White Slave Traffic Act uchwalonej w 1910 roku, znanej również jako Mann Act, nazwanej tak na cześć polityka Jamesa Manna. Ustawa ta pierwotnie miała na celu ograniczenie transportu kobiet przez mężczyzn przez granice stanowe w celu “prostytucji lub rozpusty”, ale później została zmieniona na “każdy inny niemoralny cel”, który był interpretowany na wiele różnych sposobów. Ustawa Manna była możliwa dzięki zastosowaniu przepisów regulujących handel zagraniczny, które na początku XX wieku mogły być poddane osobnej  dyskusji filozoficznej w kontekście sprawczości kobiet. Zgodnie ze zmienioną ustawą w sekcji 3 stwierdzono, że każdy mężczyzna przewożący kobietę przez granice stanu “z zamiarem i celem takiej osoby, aby taka kobieta lub dziewczyna zaangażowała się w praktykę prostytucji lub rozpusty, lub jakąkolwiek inną niemoralną praktykę, za jej zgodą lub bez niej… zostanie uznany za winnego przestępstwa”.

Wezwanie do działania opinii publicznej pojawiło się w formie artykułów prasowych zawierających “narracje białych niewolników”, które ujawniły tragiczną i “powszechną” sytuację, w jakiej znalazły się kobiety, które opuściły dom. Historycy określili to jako część “paniki moralnej”, która ogarnęła Stany Zjednoczone w erze postępu, ponieważ aktywiści i organizacje pojawiały się we wszystkich różnych częściach amerykańskiego życia, domagając się interwencji rządu w szerzącą się korupcję.  Te narracje o białych niewolnicach utwierdziły w przekonaniu, że seksualność mężczyzn jest praktycznie niekontrolowana, do tego stopnia, że zmuszają je i porywają do prostytucji, a kobiety były bezradne wobec tego przymusu. Poziom, w jakim niektóre kobiety wybierały prostytucję w porównaniu z tymi, które były do niej zmuszane, jest niejasny, ale szacowane liczby są na tyle zawyżone, że naukowcy uważają, że duża część tej paniki była niedoinformowana. Nie można również zignorować faktu, że “białe niewolnictwo” stanowi bezpośrednie połączenie z poprzednim systemem “niewolnictwa”, a podobieństwa lub różnice między tymi systemami należy uznać za istotne dla ruchu.

Źródło: Social purity movement

 

Zobacz na: Młode kobiety prostytuują się za cenę kanapki w Grecji
Narodziny Feminizmu w 1848 roku, w Seneca Falls, w stanie Nowy Jork
Doradztwo małżeńskie to eugenika – Rian Stone
Przerażające amerykańskie korzenie nazistowskiej eugeniki – Edwin Black
Robert Lewis Dabney o konserwatyzmie [1897]
Feministki vs Tradycyjni Konserwatyści, Modele Mentalne i Cukrzyca Seksualna